fbpx

קצבת נכות לילדים – רבים אינם מודעים לזכאות

מאת: עורכת דין אושרת דרעי

תוכן עניינים

הטיפול בילדים הסובלים ממוגבלות כלשהי, הוא מאתגר ודורש משאבים רבים מצד המשפחה, גם במובן הרגשי אך גם במובן הכלכלי. באופן פורמלי, המוסד לביטוח לאומי מכיר באתגר הכלכלי שעלול להכביד על המשפחה במקרה של ילד הסובל מליקוי משמעותי. יחד עם זאת, בפועל, לא כל הילדים וההורים ממצים את זכויותיהם לקצבת נכות. חלקם אינם מודעים לזכותם, לא הצליחו להשלים בירור מעמיק או שבקשתם נדחתה על ידי הביטוח הלאומי עקב הגשת תביעה באופן לא מקצועי.
לכן, אם מי מילדיך סובל מליקוי כלשהו, אפילו ליקוי שנראה לך קל, חשוב לפנות לעו"ד עם ניסיון ומיומנות בתביעות מסוג קצבת נכות לילדים מהביטוח הלאומי.
רשימת הליקויים, המחלות והמצבים המזכים את הילד (והוריו) בקצבת נכות, היא ארוכה מאוד.
הקפידו למצות את זכויות ילדיכם ואת זכאותכם לתמיכה, למען איכות חיים טובה יותר ולרווחת המשפחה כולה.

מהי קצבת ילד נכה?

קצבת ילד נכה מחולקת לחלק המיועד לעזרה בלימודים ולטיפול התפתחותי, וחלק נוסף ל"סידורים מיוחדים". גובה הקצבה נקבע על פי אחוזי הנכות שנגזרים מסעיף הליקוי ומעמדת הוועדה הרפואית שבפניה נבחן מצב הילד/ה. הקצבה יכולה להיות זמנית או קבועה.
כדי לממש את הזכאות לקצבה יש להגיש תביעה ולהתייצב בפני ועדה רפואית עם המסמכים הרפואיים הרלוונטיים.
יש חשיבות רבה לאופן שבו מוגשת התביעה ולהיערכות הנכונה שלכם לדיון בוועדה הרפואית.
בכל אופן, גם אם תביעתכם נדחתה או אם לא קיבלתם את גובה הקצבה שמגיע לכם, ניתן לערער על החלטת הוועדה. גם כאן, יש חשיבות לאופן הגשת הערעור וחשוב שיתבצע בליווי עו"ד עם ניסיון בהליכים מול הביטוח הלאומי.

מי זכאי לקצבת ילד נכה?

רשימת הליקויים שיכולים לזכות את הילד בקצבת נכות היא ארוכה מאוד. בנוסף, גם ילדים שאינם סובלים מאחד הליקויים הספציפיים שנמנים ברשימה, יכולים להיות זכאים לקצבת נכות, למשל אם הם שוהים באשפוז ממושך בבית חולים.
רשימת הליקויים והאבחנות שמונה הביטוח הלאומי לצורך זכאות לקצבת נכות ילדים, כוללת אוטיזם, ליקוי שמיעה, אלרגיות מסכנות חיים, בעיות התנהגות קשות, סוכרת, תסמונת דאון, שיתוק מוחין, אפילפסיה, מחלות פסיכיאטריות, סרטן, מחלות ניווניות, מוגבלות שכלית ועוד. בנוסף, גם מצבים כמו קשיי דיבור, קשיי נשימה, בעיות תזונה והזנה, טיפולי דיאליזה, השתלות איברים, ניתוחים במערכת העיכול או השתן, הנשמה או צורך בהשגחה מיוחדת אחרי גיל 3, יכולים לזכות את הילד והוריו בקצבת נכות.

בנוסף על התנאים הרפואיים, ישנם גם תנאים נוספים לזכאות הילד/ה לקצבת נכות. למשל, נדרשת שהייה של הילד/ה בישראל (למעט נסיעות קצרות או נסיעות לטיפול רפואי או שליחות מקצועית של ההורים). תנאי נוסף הוא מחייתו של הילד במחיצת המשפחה ולא במוסד רפואי בתנאי פנימייה. גם לתנאי זה יש חריגים ובמקרה שבו השהייה במוסד היא על חשבון המשפחה, או אם יש למשל ילד/ה נכה נוסף/ת במשפחה, ניתן לקבל את הקצבה למרות השהייה במוסד. על רקע התנאים וההחרגות השונות, חשוב להיוועץ בעו"ד עם ניסיון ומיומנות בתביעות של הביטוח הלאומי.

סיפורה של משפחת ק'

בני הזוג ק' היו הורים לבן יחיד במשך קרוב לעשרים שנים, וקיוו לילד נוסף. למרבה השמחה ולאחר שנים של ציפייה, הגיע לעולם ג', בנם השני של בני הזוג, בסיומו של הריון תקין. בשנה הראשונה לחייו התפתחותו של ג' היתה תקינה ולא העלתה חשדות מיוחדים, אולם לקראת גיל שנתיים, זוהו על ידי ההורים וגורמי המקצוע, סימנים ראשונים לקשיי תקשורת ושפה.
ג' לא החל למלמל ולדבר כשאר בני גילו, וככל שבגר, הוא גילה קשיי התנהגות קיצוניים. גורמי המקצוע חשדו כי ג' מצוי על הרצף האוטיסטי אך הבהירו להורים שהבירור יכול להימשך עוד זמן רב עד לאבחון סופי.
אמו של ג' צמצמה את היקף המשרה שלה על מנת למלא אחר דרישות הטיפול, האבחון וההשגחה שלהם נזקק בנה הצעיר. בני הזוג מימנו עבור בנם טיפולים מקצועיים בתחום התקשורת וההתנהגות ושילמו גם על הליכי אבחון וטיפול פסיכוסוציאליים. מצבם הכלכלי הורע, אך הם סברו כי ג' לא זכאי לקצבת נכות עקב היעדר אבחון סופי.
בצר להם, וכאשר הם מיואשים, פנו למשרדנו. לשמחתנו, לאחר הליך נחוש מול הביטוח הלאומי, הוכר ג' כזכאי לקצבת נכות עקב הוכחת צורכי ההשגחה החריגים שלו. מצבו הרפואי נתמך על ידי המסמכים הרפואיים, מה שהיווה גורם מכריע בהחלטת הוועדה הרפואית בה עמדה המשפחה.
עקב הכרה זו, בני הזוג ק' קיבלו מהביטוח הלאומי סכום רטרואקטיבי בגובה עשרות אלפי שקלים, שכיסה בדיעבד הוצאות שונות. בנוסף, נמצאו זכאים לקצבה חודשית בגובה כ-2000 ₪. זאת, ללא תלות באבחון הסופי של ג', שינתן בסוף הליך הבירור.

אם מי מילדיך סובלים מליקוי בריאותי או התנהגותי, יתכן שמגיעה לכם קצבת נכות חודשית.
חשוב לפנות לייעוץ עו"ד עם ניסיון ומיומנות בהליכים מול הביטוח הלאומי. פנו אלינו ונשמח לייעץ.

אושרת דרעי עורך דין תאונת עבודה- עורך דין ביטוח לאומי

קבל ייעוץ חינם עוד היום

אושרת דרעי עורך דין תאונת עבודה- עורך דין ביטוח לאומי
עורכת דין אושרת דרעי - עורך דין תאונת עבודה - ביטוח לאומי

קבל ייעוץ חינם עוד היום

אושרת דרעי עורך דין תאונת עבודה- עורך דין ביטוח לאומי
קבל ייעוץ חינם עוד היום
או קבעו פגישה מראש לייעוץ בחינם

תוכן עניינים

אושרת דרעי עורכי דין ביטוח לאומי

אושרת דרעי – עורכת דין ונוטריון

האם יש לך שאלות משפטיות? או שאת/ה צריך עזרה?

נוכל לסייע לך בשיחה טלפונית. לתאום פגישת היכרות ללא עלות וללא התחייבות:

דילוג לתוכן